SEO Tips voor Beginners: Ga voor een betere Google ranking » teammade

SEO Tips voor Beginners: Ga voor een betere Google ranking

SEO hoort ​bij velen onder ons ​op het lijstje van 'niet leuk'. Het klinkt als een beest. Het lijkt enorm ingewikkeld. Het schrikt menig ​beginner af.  ​SEO hoeft niet "eng" te zijn. ​Ons advies? Leer stap voor stap hoe je ermee om kunt gaan. Deel de gigantische ‘SEO-olifant’ op in kleine hapklare brokjes. Zo ​wordt het bevattelijk en vooral haalbaar.
SEO hoort ​bij velen onder ons ​op het lijstje van 'niet leuk'. Het klinkt als een beest. Het lijkt enorm ingewikkeld. Het schrikt menig ​beginner af.  ​SEO hoeft niet "eng" te zijn. ​Ons advies? Leer stap voor stap hoe je ermee om kunt gaan. Deel de gigantische ‘SEO-olifant’ op in kleine hapklare brokjes. Zo ​wordt het bevattelijk en vooral haalbaar.

Met deze SEO tips voor beginners kan iedereen in 2018-2019 zijn Google ranking verbeteren. We geloven echt dat je ​zonder voorkennis ​zelf aan de slag ​kunt gaan met je eigen website om de ranking te verbeteren. Iedereen die zich in een aantal basis ​elementen verdiept kan beter scoren.

SEO is één van die basis elementen. Moet je een SEO specialist worden om beter te ranken? Helemaal niet, een aantal kleine aanpassingen kunnen al een groot resultaat opleveren.

Hier leer je meer ovr SEO en hoe je er slim en praktisch mee kunt omgaan. ​

We geven toe… ​SEO hoort ​bij velen onder ons ​op het lijstje van ‘niet leuk’. Het klinkt als een beest. Het lijkt enorm ingewikkeld. Het schrikt menig ​beginner af.  ​SEO hoeft niet “eng” te zijn. ​Ons advies? Leer stap voor stap hoe je ermee om kunt gaan. Deel de gigantische ‘SEO-olifant’ op in kleine hapklare brokjes. Zo ​wordt het bevattelijk en vooral haalbaar.

We geven je 4 tips die je in je dagelijkse beheer kunt toepassen. Het voordeel van deze tips? Ze ​komen niet alleen je SEO ​ten goede. Pas de tips toe en je zult ook je bezoeker meer behagen.

SEO en GOOGLE

​Search Engine Optimization

Zat je al de hele tijd naar het scherm te staren met de vraag ‘WAT IS SEO NU IN GODSNAAM?’ SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, met andere woorden, het optimaliseren van je website en content in functie van zoekmachines.

Gevonden worden in Google. Daar gaat het om. De tips in dit artikel gaan een stapje verder dan de theorie en maken alles heel concreet.

Voor we je de tips voorschotelen, ​schetsen we nog even kort het kader waarbinnen we ons bevinden. Dat helpt je om de hele SEO wereld beter te begrijpen.

“De eerste plek”

Dus… je wilt nummer één worden op Google? Super, je mag best ambitieus zijn.

Ik wil je echter niet ontmoedigen… Ik vind het vreselijk om het te zeggen, maar iemand moet het doen. “Het is eigenlijk heel moeilijk.”, “Echt, het is ‘BEIRE’ moeilijk”.

De statistieken bewijzen het…hoe hoger in Google, hoe meer organisch verkeer je ontvangt. Het is belangrijk om te beseffen dat nummer 1 op Google niet het belangrijkste is. Maak het geen doel op zich. Haal je de eerste pagina bij bepaalde zoektermen, dan ben je al fantastisch goed bezig.

 

Staar je niet blind op plek nummer 1. SEO is een proces, het gaat niet over 1 nacht ijs. Ook het toepassen van onze tips, maakt je niet ​meteen een SEO-ninja. Het kan gerust enkele dagen en soms maanden duren eer je opschuift ​richting de eerste pagina van Google. ​Wees geduldig, blijf consequent en focus niet te hard op nummer 1. Dat is niet bepaald goed voor je innerlijke rust 🙂

SEO is intimiderend

​Het kan je soms echt overweldigen. Het lijkt soms alsof je echt met duizenden dingen rekening moet houden. Stap voor stap leer je het beter kennen. Laat je ​niet intimideren door de ‘techniciteit’ dat vaak rond SEO hangt.

Er is meer dan SEO

We hebben nog wel een beetje goed nieuws ook. Google en andere zoekmachines kunnen dan wel een gigantische bron van gratis en organisch verkeer zijn. SEO is gelukkig niet de enige manier om bezoekers op je website te krijgen. Er zijn nog tal van andere manieren. Ze kosten ook tijd en energie. en zijn ​soms ook betalend. Laat je dus zeker niet uit je lood slaan door SEO. Er zijn tal van succesvolle website die niet afhankelijk zijn van ​Google.

Afhankelijk van jouw doelen zijn er mogelijks andere en betere manieren om je gewenste bezoekers met je website kennis te laten maken. Wil je meer weten, aarzel dan niet ons te contacteren.

Stap voor stap

​Terwijl je kennis groeit over het bouwen en beheren van websites zal ook je SEO-kennis meegroeien. Niets moet van in het begin perfect zijn. Perfectie nastreven is voor beginners een grote valkuil. Het ligt ​aan de basis van een pak opgegeven dromen.In dit artikel geven we je vier bruikbare ​SEO tips voor beginners. Gebruik de tips ​en je ranking in Google ​zal gegarandeerd verbeteren. Zelfs als je geen specialist bent. Zelfs als je een echte beginner bent zijn deze tips haalbaar. Ook al worden sommige zaken ook door de profs toegepast, ook jij kunt er simpel mee aan de slag. “Lets go…”

​SEO TIP 1: CONTENT CENTRAAL

​Als je ​iemand vragen stelt over SEO. Dan dreigt het gesprek vaak te stranden in een complex en technisch ​gebrabbel. We hebben het dan over sleutelwoorden, keywords, zoekopdrachten, sleutelwoord densiteit, pagina snelheid, backlinks, interne links, structuur van je pagina, … Er zijn inderdaad meer dan 200 parameters die meespelen. Over iedere parameter kan je een boek schrijven. Maar dat doen we niet… dat zijn geen hapklare brokken. We willen je praktisch vooruit helpen.

Focus op Google

Search Engine Optimization wordt niet Google-optimization (GO) genoemd. Misschien komt dat er in de toekomst nog van. SEO gaat ​in principe over alle ‘Search Engines’. Je mag misschien medelijden hebben met Yahoo en Bing, maar in de realiteit gaat het toch echt wel over Google (lees er hier nog meer over).Daarom ligt onze focus ook daar, bij Google. We laten de andere zoekmachines links liggen. Tegelijk weten we dat ze vaak dezelfde technieken toepassen. Dus wat door Google wordt gewaardeerd, is meestal ook goed voor de andere zoekmachines.

Google updates: HUMMINGBIRD

Google staat nooit stil. De algoritmes die worden gebruik om de zoekopdrachten van jou en mij te verwerken worden dagelijks bijgewerkt. Dat is ondermeer één van de redenen waarom het vroeger veel makkelijker was om een goede ranking te halen. Enkel grotere veranderingen krijgen al eens een persconferentie en de nodige media aandacht. Die updates krijgen specifieke benamingen mee. Zo hadden we in de beginjaren ‘Fritz’ en ‘Florida’. Later kregen we de updates ‘Panda’ en ‘Penguin’. In 2013 was er de update ‘Hummingbird, een jaar later hadden we ‘Pigeon’, dan ‘Mobilegeddon’. De laatste 2 die het vermelden waard zijn zijn ‘Rankbrain’ en ‘Possum’. Elke specifieke aanpassing heeft invloed gehad op het fundament van hoe de zoekmachine werkt. Het is niet zo dat iedere aanpassing de vorige overschrijft. In tegendeel, Google bouwt steeds verder op de vorige aanpassingen. Iedere aanpassing brengt een bepaalde verandering mee. Vaak gaat het om een principe.

Die principes kennen en begrijpen kan je vooruithelpen. Ze vormen de basis. Ze vormen de regels waarmee Google naar jouw website kijkt om die een bepaalde score (lees ranking) te geven.

We willen even stilstaan bij de ​update ‘Hummingbird’.  Een aanpassing uit 2013? Is dat wel de moeite? Kunnen we het niet beter hebben over de meest recente aanpassingen?

Hoewel iedere update ​de regels een beetje doet veranderen, willen we het hebben over de update uit 2013. Voor beginners zijn de principes van Hummingbird misschien wel het belangrijkste. Daarom krijgt deze ​van ons extra aandacht.

​Zoekterm VS Zoekintentie

Wat maakte Hummingbird zo belangrijk en baanbrekend?  ​Voorheen lag de nadruk op de woorden. Iemand die vroeger nummer 1 haalde, wist perfect hoe hij met de zoektermen​ aan de slag moest gaan op zijn website. Door ​ze op de juiste plaatsen en in de juiste hoeveelheid ​te gebruiken maakte je al kans op de nummer 1 positie.

Dat was buiten Hummingbird gerekend. ​Want waar Google vroeger alleen werkte met de specifieke zoektermen, ​gingen ze nu ook kijken naar de zoekintenties. Baanbrekend! De woorden op zich zijn minder belangrijk dan wat de zoekintentie van de zoeker is. Voorbeeldje: ​Ik tik in google de term ‘weerbericht’ in. ​Google weet dat ik geen definitie uit de Van Dale zoek. Google weet ook dat ik op dit moment niet geholpen ben met het weerbericht voor New York van gisteren. Ik ben hoogstwaarschijnlijk op zoek naar het weerbericht voor de locatie waar ik me op dat moment bevind. Dat is mijn zoekintentie.

​’Samenhangende’ inhoud

​Met Hummingbird besloten ze bij Google meer aandacht te hebben voor de inhoud van de websites. Een van de aandachtspunten is hoe de inhoud van een website in het geheel van de site past. Ze beoordelen dus niet alleen je pagina of artikel op zich.  Nee, ze kijken ook hoe het in relatie staat met de rest van je site. Wat wil dit concreet zeggen? Een website waar heel veel verschillende en uiteenlopende onderwerpen aan bod komen zal door Hummingbird minder worden gewaardeerd. Minder, dan een site waar men focust op één specifiek thema of onderwerp. Goed nieuws dus voor specifieke projecten of gespecialiseerde ondernemers.

Waarom is het voor Google van belang dat de inhoud samenhangend is met de rest van je site? Waarom is een goed artikel, een goede pagina niet voldoende?

Voorbeeldje:​Misschien heb je ooit beroep gedaan op een “zelfstandige alles-in-één-aannemer”. De zelfstandigen die je kunt contacteren voor problemen met je loodgieterij, kleine metselwerken, tuinprojecten, zonnepanelen, dakwerken, … Sommige mensen kunnen klaarblijkelijk alles. De persoon in kwestie bew​eert meestal ook nog ​specialist te zijn in al die verschillende werkterreinen.Daartegenover staat een zelfstandige die zich op één specifiek werkterrein toelegt. Iemand die uitsluitend zonnepanelen legt. Een andere die gespecialiseerd is in verwarming, nog een andere is tuinarchitect. Terwijl een collega van hem het onderhoud doet. ​Deze mannen (of vrouwen) zijn dagelijks met hun eigen specifieke werkterrein bezig. Ze leren dagelijks bij . Ze zijn bijgevolg ook op de hoogte van de nieuwste trends en technieken binnen hun terrein. Wie zou jij het meeste vertrouwen voor de werken in en rond je huis? Juist! Als je er logisch over nadenkt dan kies je voor de specialisten.  Niet voor ​een ‘all-in-one-Bob-de-Bouwer’.

​In welke niche zit jij?

Bovenstaande redenering maakt Google sinds Hummingbird dus ook. Want, ook online heb je enerzijds de specialisten die focussen op één terrein. En anderzijds, de websites die berichten publiceren over heel uiteenlopende thema’s.Een website dat zich specifiek richt op 1 enkel onderwerp wordt hoger ingeschat. Soms wordt dan over een ‘niche-site’ gesproken. Het gaat erom dat alle pagina’s en alle berichten rond dat ene onderwerp worden opgebouwd.Als iemand in Google een zoekopdracht intikt. Dan gaat Google ervanuit dat je als zoeker meer zult geholpen worden door een bericht geschreven door een specialist in dat onderwerp.  Eerder dan iemand die iedere week over een totaal ander thema iets te melden heeft.

​Wordt specialist

Hoe grondiger en hoe meer jouw website te vertellen heeft over dat bepaalde thema, hoe meer Google je waardeert.

Ga voor jezelf ​na in welke ‘niche’ jij zit. Denk na over welke aspecten voor jouw specifieke sector van belang zijn. Bouw je website zo op dat Google ziet dat jij een specialist in je veld bent. Het leuke hieraan is dat het ook effectief voor de bezoekers van je website een meerwaarde heeft.​

Wees super grondig. Zorg dat je inhoud zo verbazingwekkend volledig is dat het mensen echt helpt. Soms heb ik na het bezoeken van een site (of pagina) het gevoel dat ik klaar ben met zoeken. Ik hoef niet verder te zoeken, want ben voldoende geïnformeerd. “Ahh, wauw, ik heb dit gelezen en heb eigenlijk geen vragen meer.” “Nu weet ik wat ik moet doen, ik weet genoeg.”Dat is het doel. Dat is ook wat Google verwacht. Dus wees grondig , wees compleet en volledig.​

Hoe kom je aan waardevolle inhoud

Wees super grondig?  Hoe kan ik nu blijven schrijven over een kopieermachine of over een specifiek project. Dat is nu net de kunst. Als je dagelijks met je materie bezig bent is het soms moeilijk. Voor jouw lijkt alles vanzelfsprekend. Dat is net het gevaar, specialisten moeten een andere bril leren opzetten. Als je schrijft met je specialisten bril aan, bestaat de kans dat de lezer niet alles snapt en afhaakt.  Zet een ander bril op. Bekijk de hele inhoud vanuit het standpunt van de bezoeker. Waar is hij naar op zoek?

Bedenk waar mensen vragen over kunnen hebben. Waar vragen klanten je het vaakst naar? Welke vragen stellen potentiële vrijwilligers je meestal? Wat komt vaak aanbod bij een intakegesprek? Als je met mensen uit een andere sector spreekt en je legt hen je project uit, waar staan ze van versteld? Wat is voor hen niet duidelijk? Welke vragen en opmerkingen geven ze je? Dit soort input zal je website tot een hulpvolle informatiebron maken. Dit zorgt ervoor dat je content waardevol wordt. Dat is wat Google wil, dat is wat de lezers en bezoekers willen. Een WIN-WIN dus.

​Prik gaatjes in je inhoud

Hoe ga je ermee aan de slag? Maak gaten in je inhoud, zoveel gaten als je kunt. Iedere vraag is een gat. Iedere onduidelijkheid of onvolledigheid is een gat. Elke opmerking, elke reactie, ieder gesprek met je doelgroep maakt gaatjes.

Vul daarna alle gaten helemaal op. Zorg dat een lezer na het bezoek geen vragen meer heeft. Zorg dat iedere vraag die hij nog zou kunnen stellen, een gaatje wordt dat jij al hebt opgevuld.Op die manier is jouw site de laatste die iemand moet bezoeken. Ze weten genoeg over het onderwerp, ze kunnen hun zoektocht beëindigen.

… en Google zag dat het goed was

​​SEO tips voor beginners: ​CONTENT

  • Zet je bezoeker centraal. Hij zoekt iets… Help hem!
  • Zorg voor goede inhoud
  • Zorg voor een samenhangend geheel
  •  Wees uiterst grondig en volledig
  •  Zorg dat alles mooi met elkaar verbonden is
  •  Become the specialist

SEO TIP 2: GEBRUIK TITLE-TAGS EN META-OMSCHRIJVING

​Ook onze tweede tip om je Google ranking ​te verbeteren ​​kan je snel ​toepassen. Nog steeds kom je tal van websites tegen die ​het niet doen. Nochtans ​kost het op zich weinig moeite en heb je er geen technische kennis voor nodig. Het gaat om het optimaliseren van je title-tag en je metabeschrijving.

Ik hoor je al denken “Je wat en je wat-wat?”.  Opnieuw lijkt het heel erg technisch, maar is het helemaal niet zo moeilijk.

Iedereen kent ‘title-tags’ en ‘metabeschrijvingen’. Alleen noemen we het niet zo. Ook jij hebt ze zeker al gezien. Iedereen die ooit een Google-zoekopdracht heeft gedaan, heeft ze al gezien.

Een zoekopdracht in Google levert een hoop resultaten op.  Ze bestaan steeds uit een link (bovenaan) met daaronder een zin of soort omschrijving.

Daar gaat het dus om. De link bovenaan wordt de title-tag genoemd. En de onderstaande beschrijving wordt de metabeschrijving genoemd. Als we dus spreken over optimaliseren, dan wil dit zeggen dat je bewust kiest wat daar komt te staan. Simpel dus.

Google houdt ​bij, wie op welke vermelding klikt en hoeveel keer dat voorvalt. ​Ook kijken ze of de bezoeker op de site blijft, of direct weer naar iets anders zoekt. Dat is een signaal voor Google. Google zal de volgende keer dat resultaat niet meer aanbieden bij een soortgelijke zoekopdracht​.

Google heeft geleerd dat wanneer een trefwoord in de vermelding (boven in de title-tag en onder bij je meta) staat, ​de zoeker veel vaker ​doorklikt.

Dus … je moet ervoor zorgen dat je in de title-tag en de meta-beschrijving  het trefwoord of de zoekterm opneemt.

​Je neemt het sleutelwoord (of de zoekterm) op in je titel en in je beschrijving.  Maar het moet aantrekkelijk zijn. Het moet logisch zijn. Denk eraan je wilt mensen helpen met je site… dus dat moet ook uitschijnen in je beschrijving.

Veel gemaakte fouten: ​

  • check​Het zoekwoord wordt niet in een vloeiende zin gebruikt.
  • check​De omschrijving is niet gemakkelijk/natuurlijk om te lezen
  • check​ De zoekterm zorgt ervoor dat het geheel niet aantrekkelijk oogt.
  • checkDe omschrijving roept geen nieuwsgierigheid op.
  • checkGeen omschrijving instellen, waardoor google gewoon de eerste woorden van je tekst gebruikt als meta-omschrijving.

​SEO tips voor beginners: ​TITLE-TAG & META

  • ​Title-tags zijn belangrijk om gebruikers van Google naar jouw site te loodsen.
  • Gebruik een meta-omschrijving die gericht is op jouw bezoekers.
  • Maak met beide items duidelijk wat men kan verwachten.
  • Vermeld je keyword zowel in de title-tag als in de meta-omschrijving.
  • ​Zorg dat het vlot leest en nieuwsgierigheid uitlokt. Zorg dat het prikkelt.

​SEO TIP3: GEBRUIK GOOGLE SEARCH CONSOLE

​De derde tip die we je meegeven om je ranking in 2018 te verbeteren is het gebruik van Google Console. Op vlak van SEO is Google tegelijk je vriend en je vijand.

“Google is je vriend en vijand tegelijk”

Wist ​je dat Google zelf eigenlijk je ​grootste hulpmiddel is. De zoekmachine zelf biedt je heel ​veel hulp bij het bepalen van je sleutelwoorden. Daarnaast biedt Google nog heel wat andere software en applicaties die handig zijn ​bij het beheer van je een website.

Eén van de handigste hulpmiddelen in het kader van SEO is Google console. Het leert je hoe je je ranking kunt verbeteren. Eigenlijk is het een must.

Door alle regels, het algoritme, de verschillende updates, penaltys (jawel, Google straft sommige praktijken)​ ​lijkt het vaak alsof Google het je bewust moeilijk maakt om te ranken. Tegelijk bieden ze je alle tools die je nodig hebt om een goed resultaat mogelijk te maken. Ze zijn bij Google dus zo erg nog niet.

Google Search Console is onmisbaar!

Ben je nog geen gebruiker van Google Search Console? Meld je dan snel aan. Ook dit is volledig gratis. Gebruik je het niet, dan begin je eigenlijk al met een achterstand.

Het is meer dan een tip of advies… als je het serieus meent, dan moet je gewoon Google Search Console gebruiken.   Geef het een paar dagen, want het duurt enige tijd om de gegevens in te vullen.

Opnieuw is deze tip geen heel grote inspanning. Bij het aanmelden (klik hier als je het nog niet hebt gedaan) vul je alle gegevens in. Daarna krijg je een mailtje van Google met de verschillende stappen die je kunt nemen om alles vlot te laten verlopen.

Wat geeft Google Search Console ​terug?

Eens je website werd verwerkt, kunnen de spinnetjes van Google makkelijk en snel op je verschillende pagina’s ‘kruipen’. Dat zorgt er enerzijds voor dat Google je beter volgt (updates worden sneller opgepikt). Anderzijds ben jij beter in staat om alle belangrijke gegevens en statistieken in te kijken.

​G​oogle search console laat je een kijkje nemen in de Search Analytics. De analyse van jouw site. Je kunt dus gewoon meevolgen en toekijken hoe Google je site indexeert.

Je krijgt te zien welke pagina’s van je website verkeer opleveren. Je ziet niet alleen welke pagina’s of berichten verkeer aantrekken. Je ziet zelfs welke pagina’s en berichten een ‘impressie’ kregen. Dit wil zeggen dat je ziet hoeveel keer je pagina in de zoekresultaten getoond werd. Dus ook in de gevallen je pagina werd getoond, maar dat er niemand op klikte. Dit leverde dan misschien geen ​bezoekers op, maar het kan je wel inzichten bieden.

Ze laten u zien hoeveel vertoningen u krijgt per jaar, per maand, per dag, … Je leert hoeveel mensen doorklikken (het doorklikpercentage). En wat je positie is in de zoekresultaten. ​

Nogmaals… maak je er nog geen gebruik van doe het dan nu. Hieronder staan nog redenen om Google Search Console te gebruiken. Het is een afdruk van ​hun site… klik op de afbeelding. Daarna opent in een ander tabblad ​de site van Google console. Heb je je ooit aangemeld, neem dan gerust een kijkje om te zien hoe het staat met jouw bezoekersaantallen. Nog niet aangemeld? Doe het nu, de installatie wijst zichzelf uit.

​SEO TIP4: GEBRUIK YOAST

​De volgende tip om in 2019 beter te scoren in de ranking van Google, gaat om het gebruik van een plug-in. We hebben het eerder al gehad over plugins. Voor WordPress zijn ze heel belangrijk. Het verhoogd de functionaliteit van je ​website. In dit artikel vind je er iets meer over.

“Yoast SEO: the #1 WordPress SEO plugin”

​Yoast SEO leert je hoe je je WordPress-website kunt optimaliseren voor de zoekmachines. Het leuke is dat deze plugin niet gewoon een toepassing is. Het is niet gewoon iets dat je installeert waarna het achter de schermen een aantal zaken regelt.

Het leuke aan deze plugin is dat hij je leert hoe SEO werkt. Hij heeft je heel erg praktisch advies op maat. Het advies past zich aan naarmate jij je tekst aanpast. Het is een plugin die je zegt wat je moet doen op een bepaalde pagina om deze te optimaliseren voor zoekmachines.

​De Yoast SEO-plugin, is een plugin die we zeker aan beginners aanraden. Vooral omdat het je een houvast geeft. Schrijf je uit jezelf schitterende artikelen, of is je inhoud op zcih al heel aantrekkelijk… dan hoef je je zeker niet vast te pinnen aan het advies van Yoast. Dat doen wij al lang niet meer. Wel gebruiken we hem graag voor title tags en meta.

Van zodra je nieuwe content publiceert, komt hij van pas. Bij iedere nieuwe pagina en  ieder nieuw bericht kan je hem gebruiken. Voor beginners raden we zeker nog steeds aan om het advies van Yoast op te volgen.

Hoe werkt het advies?

Aan de hand van rode, groene en oranje bolletjes laat Yoast je weten wat je op je pagina nog verder kunt optimaliseren. Rood wil zeggen heel belangrijk om aan te passen. Oranje wil zeggen, dit kan nog beter. Groen ​is reeds in orde.

Hieronder een voorbeeldje van het soort advies je krijgt:

Yoast slaat je niet om de oren met technische termen en onbegrijpelijk jargon. In tegendeel… Yoast bezorgt je heel concrete tips en praktisch advies waarmee je op een heel eenvoudige manier aan SEO doet.

​Title-tag en Meta-omschrijving: ook dat kan Yoast

Daarnet spraken we nog over het optimaliseren van je ‘title tag’ en je ‘meta description’. Het is je misschien opgevallen dat ik daarbij vooral aandacht had voor wat je niet moet doen. “Dat is makkelijk”. Zeggen hoe iets niet moet…daarmee kom je nog geen stap dichterbij.

​Ik had een goede reden om je niet te vertellen wat je wel allemaal moet doen. Waarom ​een waslijst van aandachtspunten meegeven, als er een plugin bestaat die dat doet. ​

Ook de title​-tag en meta-omschrijving worden door Yoast geanalyseerd. Heb je ze nog niet aangepast? Dan zal Yoast je laten weten dat je dit nog moet doen. Staat je sleutelterm niet op de juiste plek, heb je te veel of te weinig woorden gebruikt?    Voorbeeldje:

Via de knop ‘Snippet bewerken’ kom je in het onderdeel van Yoast waarmee je je de title-tag en meta-omschrijving kunt bewerken.  Met ‘SEO-titel’ wordt de pagina titel bedoeld.  ‘Slug’ is dat deeltje van de URL dat verwijst naar jouw specifieke pagina of bericht.

Vb: in de URL https://pi-nuts.com/waarom-kiezen-voor-wordpress/ is ‘Waarom-kiezen-voor-wordpress’ de slug van dat artikel.  Tot slot kan je hier verder nog de meta-omschrijving bepalen. Hiermee bepaal jij wat zoekers van google te zien krijgen als jouw website opduikt in de resultaten.

Yoast doet nog veel meer dan dat. Zo kan je met Yoast ook je metaomschrijving voor facebook instellen. Zo bepaal jij welke titel, tekst en afbeelding mensen te zien krijgen als iets van je site op sociale media wordt gedeeld. Om alle verschillende functies van Yoast uit te leggen hebben we een volledig artikel of zelfs een volledige site nodig.  Gelukkig bestaat die al: yoast.com of yaost.nl neemt je mee in de wondere wereld van on page SEO.

Yoast geeft je live advies. In mijn ogen onmisbaar voor iedere WordPress website. ​

​We zetten nog enkele voordelen van Yoast op een rijtje:

  • check​Yoast is gratis !!
  • checkYoast is echt een super hulpmiddel om SEO beter te leren begrijpen.  ​
  • checkYoast zorgt voor optimalisatie van title tag en meta descriptione ​
  • checkYoast zorgt voor optimalisatie van meta omschrijving voor sociale media ​
  • checkYoast geeft aan uit hoeveel woorden je artikel bestaat ​
  • checkYoast geeft aan hoeveel keer je sleutelwoord in het artikel voorkomt. ​
  • checkYoast geeft aan hoeveel keer je sleutelwoord in de titels van je pagina voorkomt. ​
  • checkYoast geeft aan hoeveel interne en externe linken je artikel telt. ​
  • checkYoast bouwt een XLM site map voor je website ​
  • checkYoast helpt je bij de leesbaarheid van je artikel:
  • ​Geen te lange zinnen? ​
  • asteriskVoldoende gebruik van overgangswoorden ​
  • asteriskvoldoende tussentitels
  • asterisk
  • checkYoast heeft een website vol informatie over alles met SEO te maken heeft:

SEO tips voor beginners: Installeer Yoast

  • 1​Ga op je WordPress site naar het Dashbord.
  • 2Kies voor het luik waar je plugins staan. ​
  • 3Ga naar installeer nieuwe plugin.  
  • 4Zoek naar “Yoast SEO plug-in”,
  • 5Installeer de plugin en activeer hem.
  • 6KLAAR  

​Conclusie

​SEO hoeft niet moeilijk te zijn. Gebruik de verschillende tips en je zult zien dat je Google ranking automatisch beter wordt. Probeer ze uit, je zult zien dat het je echt vooruit helpt.

De ​SEO tips voor beginners​ zijn niet alleen handig voor het optimaliseren van je website in functie van de zoekmachines. Neen, je zult zien dat ze veel meer opleveren.

Nog enkele voordelen ​op een rijtje:1) Je bezoekers zullen beter geholpen worden en meer terugkomen. 2) Je krijgt inzichten in wie je bezoekers zijn (met cijfers en statistieken. 3) Je wordt geholpen met de manier waarop de zoeker je ziet in ​Google.4)  Je focust op inhoud en op je bezoekers, hierdoor zal je website nooit nadelen ondervinden van toekomstige updates in Google.

​Ga dus aan de slag met de tips.

  • 1​Maak je inhoud super grondig​.
  • 2​Zorg ​dat je de zoekwoorden opneemt ​in je title-tag en meta-beschrijving.​
  • 3Gebruik de gratis tool die Google je aanreikt​: Google Search Console.  
  • 4​Gebruik de gratis plugin ​“Yoast SEO plug-in”,

​Nu je deze vier tips hebt geleerd, daag ik je uit ​de tactieken te gebruiken. Implementeer de tips, maak ze je eigen. Ga ​er actief mee aan de slag, dan kan zie je al na 45 dagen resultaten.

Ga de uitdaging aan… probeer het zelf en ervaar zelf de verschillen.  Onderneem de nodige acties. Misschien kan je niet alles tegelijk doen, kies er dan eentje uit breng de verandering aan en ga ervoor. ​Hoe sneller je ermee aan de slag gaat, hoe sneller je kunt genieten van de resultaten.    ​

Pas je sommige tips al toe? Zie je resultaten? We horen graag welke ervaringen jij hebt met SEO. Heb je zelf SEO tips die je wilt delen? Laat het ons zeker weten via de reacties onderaan.Deel dit artikel met je vrienden. Dat is goed voor onze SEO 🙂

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Andere berichten

Heb je vragen?

Contacteer ons vrijblijvend met al je vragen. We geven je graag uitleg of suggesties. Wil je graag een project met ons uitwerken dan luisteren we met plezier naar je verhaal.

Scroll to Top

offerte aanVRAAg

Vertel hier kort iets meer over je project. We contacteren je snel om een offerte op te maken.

Proficiat, hiermee zet je de eerste stap richting een beter online verhaal op jouw maat.

Wij nemen snel contact op om je noden en verwachtingen op te lijsten. Daarna ontvang je van ons een gedetailleerde offerte.